Saffransbak!


Här har det blivit saffransbak! De blev verkligen riktigt goda och jag testade en specialvariant, gjorde även "vanliga bullar" med vaniljefyllning men med saffransdegen. Gott det med! (Ett tips till er som ska baka alltså!) Men är det någon som har smarta recept på enkelt julgodis? Jag skulle vilja göra något sånt gott också.
Hoppas ni har en mysig kväll. Själv ska jag sticka nu. Har fått beställningar på ungefär TRETTIO mössor!!! Så vi har att göra om man säger så =) Och förhoppningsvis kommer vi börja sälja i en ny butik snart också, lovar uppdatera om det så fort vi vet mer om det.

Kram kram!
Cattis

Kommentarer
Postat av: Maria Bredin

Era mössor är poppis :)



ååååh lussisar. älskar lussikissar

2008-12-09 @ 22:58:27
URL: http://mariachen.blogg.se/
Postat av: Guchie

Ett gott tips på julgodis är Rocky Road om ni inte har testat det?



Använd en vanlig form på ca 30x20 cm och som såklart är en djup form. Lägg i ett bakplåtspapper så slipper ni smöra'n. Smält sen 4-600 gram mörk blockchoklad i micron lr över varmbad.

Sen blandar ni pistagenötter (stava?? ^^), salta jordnötter, dumlekola och minimarshmallows (spara lite av varje dock för garnering) i en stor skål. När det är blandat och klart så häller ni över chokladen och rör om. Fyll sen plåten med detta innehåll så de täcker hela.

Hacka sen resterande av nötter och kola i mindre delar och låt dom, med marshmallowsen, dekorera lite slarvigt på översidan.

Sen in i frysen och låt stelna tills den går att skära upp i små rutor.



Ett uuuunderbart julgodis!! :D Och väldigt populärt.. till fördel om man tål nötter såklart. Annars är dom enkla att byta ut mot nått liknande eller kanske tom skippa dom och bara ha dumlekola och marshmallows. :) Testa! Lovar ni kommer älska de ^^ // Stina

2008-12-09 @ 23:33:17
URL: http://ztiiina.blogg.se/
Postat av: Guchie

Btw, är så avis på dig Cattis. Du e så himla vacker!! Kan du inte skicka lite av din vackerhet till mig som julklapp på posten? ^^ Kram!

2008-12-09 @ 23:35:27
URL: http://ztiiina.blogg.se/
Postat av: Cattis Cajate

Åh!

Receptet låter helt underbart, ska absolut testa det! Och tycker ni andra också ska kopiera det och testa :)

Tack för det och tack för söta komplimangen!

Kram!

Cattis



2008-12-10 @ 14:28:16
URL: http://cajate.blogg.se/
Postat av: Katja

Vad fin du är! Härligt med receptips inför jul.

2008-12-10 @ 15:09:57
URL: http://improveme.se/katja
Postat av: Camilla

HAhaha :D ATTAAAN MATTE :D kom vi på dig nu? ;) han tog hjälp av tjejen med bakningen :D ? han som var så stolt (a) viissT? ^^

HAHA :D nej skoja ba :D Matte e säkert proffs på att baka han med. Hoppas de smakar :) Kraam

2008-12-10 @ 17:24:07
Postat av: Jossan

Jag tänkte göra lussebullar & sätta i vit choklad, tror det kan bli riktigt gott då jag är helt såld på vit choklad!:)Cattis, tack för tipset på min blogg ang. garnet!Jag ska kolla i en affär här i Lule om det finns där först, annars beställer jag!:) Om du vill läsa ett lite roligt inlägg på min blogg så kan läs inlägget som heter "Kalla Norrland" eller nått i den stilen.. xD Hoppas du får en fin lucia iallfall:)

2008-12-10 @ 20:48:28
URL: http://jossanstrom.blogg.se/
Postat av: Jossan

Jag tänkte göra lussebullar & sätta i vit choklad, tror det kan bli riktigt gott då jag är helt såld på vit choklad!:)Cattis, tack för tipset på min blogg ang. garnet!Jag ska kolla i en affär här i Lule om det finns där först, annars beställer jag!:) Om du vill läsa ett lite roligt inlägg på min blogg så kan läs inlägget som heter "Kalla Norrland" eller nått i den stilen.. xD Hoppas du får en fin lucia iallfall:)

2008-12-10 @ 20:48:46
URL: http://jossanstrom.blogg.se/
Postat av: Nina

Hej Cattis !

Ett riktigt LÄTT julgodis är att ta marchmallows

( stavning?) , på långa grillspätt .. smälta blockchoklad och doppa marchmallowsen i chockladen o sedan doppa dom i strössel.. & sen kan man också ta ett grillspätt & doppa det i chokladen och sedan "rita" på marchmallowsen ..

om du inte förstår eller vill ha hjälp så är det bara att maila mig :)



Hoppas det blir bra ifall du testar , det är supermums !

Kram !

2008-12-10 @ 20:49:22
URL: http://ninaaas.blogg.se/
Postat av: Jossan

Jag tänkte göra lussebullar & sätta i vit choklad, tror det kan bli riktigt gott då jag är helt såld på vit choklad!:)Cattis, tack för tipset på min blogg ang. garnet!Jag ska kolla i en affär här i Lule om det finns där först, annars beställer jag!:) Om du vill läsa ett lite roligt inlägg på min blogg så kan läs inlägget som heter "Kalla Norrland" eller nått i den stilen.. xD Hoppas du får en fin lucia iallfall:)

2008-12-10 @ 20:49:34
URL: http://jossanstrom.blogg.se/
Postat av: Maria Bredin

Hej sötnos (förbaskat söt är du)

Har du testat detta?



---------------------------

Kokosgodis



Tid: 30 min + tid att stelna



Muffins ca 30 st

Du behöver:



50 g margarin eller smör

½ dl ljus sirap

½ dl socker

2 dl vispgrädde

1 påse (200 g) kokosflingor



Garnering:



200 g ljus eller mörk blockchoklad

25 g kokosfett eller 2 msk olja



Blanda margarin eller smör, sirap, socker och grädde i en kastrull.



Låt koka upp och koka 5 min. Rör ner kokosflingorna.



Bred ut smeten på ett smörpapper ca 20x15 cm. Ställ kylskåpskallt och låt stelna. Det tar ca 2 ½ timma.



Skär den stelnade massan i fyrkantiga bitar.



Smält chokladen och kokosfett eller olja i ett vattenbad eller i mikron. Rör om.



Doppa kokosbitarna i chokladen och vänd runt. Använd gärna en stekpincett.



Lägg kokosbitarna på smörpapper tills chokladen stelnat.



Förvara dem svalt.



----------------------------------------

Rischoklad



Tid: ca 15-30 min beroende på hur mycket man gör



Muffins 200 g choklad ger ca 65 st

Du behöver:



puffat rostat ris - Vårgårda

mörk eller ljus blockchoklad

lite olja (ungefär 1 msk olja per 200 g choklad)



Smält choklad och olja i vattenbad (se bild nedan) eller smält i mikron. Rör om till en jämn smet.



Rör ner riset, lite i taget. Se till att allt ris täcks av choklad. Rör ner så mycket ris att all choklad sugs upp i botten. Det går åt ganska mycket ris, för mig blev det 3 dl ris per 50 g choklad ungefär.



Klicka ut på smörpapper och låt stelna. Förvara svalt.





2008-12-10 @ 23:26:07
URL: http://mariachen.blogg.se/
Postat av: Cattis Cajate

Fantastiskt vilka härliga recept ni skickar!!!

Tack så jättemycket!

Har sparat allihop =)

Nu gäller d bara att införskaffa alla varor och börja baka...

KRAM!

Cattis

2008-12-11 @ 10:25:05
URL: http://cajate.blogg.se/
Postat av: Maria Bredin

he ja nu har du att göra ;)

2008-12-11 @ 20:24:29
URL: http://mariachen.blogg.se/
Postat av: A

Tjo ho Catten!

Stoppljus är min favvo.

Ta marsipan och dela i tre delar. Färga en del röd, e del grön och en del gul med karamellfärg. Gör dem till rullar ca 1 cm tjocka. Lägg rullarna ovanpå varandra så att om man tittar på änden ser det ut som ett stoppljus, alltså Rött överst, Gult i mitten och grönt längst ner. Skär i lagom tjocka skivor och pänsla allt uton "framsidan" med mörk cholkad. Sätt ett träspett i varje och du har stan´s snyggaste stoppljus. Brukar väcka uppmärksamhet. man kan smaksätta marsipanen med citron, arrak eller (godasty avallt) Jordgubbslikör. Ja för oss som får köpa det själva på systemaet alltså INTE annars :-)

Pröva. Det är lyckat!

Kramis A

2008-12-11 @ 22:10:59
Postat av: Emma-Lina

2008-12-11 @ 22:26:05
URL: http://oxoxgossipg.blogg.se/
Postat av: Emma-Lina

hehe matte hade också en sån bild ^^ ni skulle ju tagit en tillsammans :D

2008-12-11 @ 22:27:18
URL: http://oxoxgossipg.blogg.se/
Postat av: Emma-Lina

naww matte hade ju med en sån bild men med honom ^^ ni skulle ju tagit en tillsammans ! :D bra att det blev gott skulle vilja smaka med sån fyllning :P

2008-12-11 @ 22:29:22
URL: http://oxoxgossipg.blogg.se/
Postat av: Jessica

Hejsan! Jag kan ett recept som liknar ett här ovanför, man behöver alltså en bakplåt och så lägger man folie på plåten och så smular man massa Mariekex och sprider ut över hela plåten och slutligen så häller man på smält blockchoklad och ställer in det i frysen i några minuter. Sen är det bara att skära lagom stora bitar och lägga upp i en godisskål. Väldigt enkelt och supergott!

Ha det så bra, kram!

2008-12-14 @ 16:14:55
Postat av: miia

hej! här kommer ett väldans gott recept som blir som wienernougat, (sån där vit chokladkartong med ett dansande par som tar slut alldeles för fort!)



tyvärr kommer jag inte ihåg de exakta måtten men så här är de iaf.



Smält i vattenbad: ca. 250 g nougat

ca. 250 g blockchoklad



rör i mandelspån (finns att köpa enkelt på påse)



bred ut på en liten plåt så att de är nn cm tjockt lager. ställ in i frysen tills det stelnar, skär i bitar o förvara sedan i frysen! Galet gott! :D

2008-12-15 @ 19:25:55
Postat av: miia igen

kom nu på de rätta måtten!



250 g nougat

100 g blockchoklad

ca 100g mandelspån



:)

2008-12-15 @ 19:56:40
Postat av: Stina

Hejsan! :) vill tipsa om ett supergott recept jag har gjort ett x andtal gånger ;p



mjuk chokladkola



Ingredienser

ca 60 st

50 g smör

3 dl vispgrädde

3 dl strösocker

1 dl ljus sirap

100 g mörk choklad



Gör så här

Smält smöret i en tjockbottnad gryta. Tillsätt grädde, socker och sirap. Koka utan lock, rör om då och då. Kolan är klar när termometern visar 124° eller när smeten håller kulprovet: Häll några droppar av smeten i iskallt vatten och rulla till en kula som ska vara seg till hård. Koktid ca 20 min i en vid gryta eller ca 30 min i en gryta med mindre botten. Ta grytan från värmen. Hacka chokladen och rör ner den i smeten. Rör tills den har smält. Häll upp smeten i en form klädd med smörpapper ca 20 x 20 cm. Låt den kallna och skär i bitar. Förvara kallt.



går att byta ut mörkchokladen till vitchoklad + 1 msk kakao :)

2008-12-18 @ 18:46:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0